Čtvrtek, 18 dubna, 2024
- Reklama -aktualne
HomePodnikáníZa lednovým poklesem průmyslu je třeba hledat výrobu aut

Za lednovým poklesem průmyslu je třeba hledat výrobu aut

-

Za lednovým poklesem slovenského průmyslu je třeba hledat zejména jeho klíčovou část – výrobu automobilů.
Za lednovým poklesem slovenského průmyslu je třeba hledat zejména jeho klíčovou část – výrobu automobilů. Uvedl to v komentáři k lednové průmyslové produkci Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

„Produkce v sektoru výroby dopravních prostředků se (v lednu) meziročně snížila až o 15% a celkové čísla průmyslu (v meziročním srovnání) snižovala až o 4,2 procentního bodu. Jinými slovy, bez poklesu této klíčové části slovenského průmyslu by neklesal v lednu ani slovenský průmysl a uchoval by si nepatrný meziroční růst produkce o 0,3%, „přiblížil.

Za poklesem automobilového průmyslu je podle něj možné vidět z velké části dočasné technické faktory plynoucí ze zpřísňující se regulace emisí CO2. „V Evropě jsme v jejich důsledku mohli vidět silné Předprodej aut v závěru loňského roku, nejednou jen ve formě předběžných registrací nových aut u prodejců,“ vysvětlil.

Silné předregistrace na prodejců tak podle analytika technicky snížily poptávku po nových autech v Evropě v úvodu tohoto roku. Tento efekt tak vedl k posílení produkci osobních aut v Evropě v závěru minulého roku (zejména v říjnu a listopadu) a naopak dočasnému výpadku produkce v úvodu tohoto roku.

Čísla produkce v závěru ledna mohl podle něj poznačit i globální nedostatek čipů. „Předpokládáme však, že tento výpadek neměl podstatný vliv na slovenské automobilky, které zásadnější problémy z tohoto důvodu nehlásili. Ostatní části průmyslu vykazovaly v úvodu roku přece jen optimističtější čísla jako automobilky,“ řekl.

Průmysl, zdá se, podle Koršňák poměrně úspěšně vzdoruje druhé vlně pandemie. Na druhé straně, ani únorová nálada v průmyslu však zatím nenaznačuje významnější restart průmyslu již v nejbližších měsících. Pro slovenský průmysl bude nadále klíčová zejména kondice jeho hlavní složky – automobilového průmyslu.

„Předpokládáme, že jeho silný pokles z úvodu roku by mohl mít částečně pouze dočasný charakter a již v následujících měsících by se mohl výrazněji zmírnit. Silný růst si stále drží čínský trh, který by mohl být důležitým stabilizačním faktorem zejména pro slovenský výrobce v segmentu SUV , „poznamenal.

„Pandemie přece jen mohla permanentně vymazat část poptávky. Očekáváme tedy, že produkce i během jara bude stále zaostávat za maximy před vypuknutí pandemie, ačkoli v důsledku příznivého bazického efektu bude vykazovat extrémně silné dynamiky meziročního růstu. Úrovně před krizí by mohl průmysl podle našich odhadů udržitelně dosáhnout nejdříve až v druhé polovině tohoto roku, resp. v úvodu roku 2022, „dodal Koršňák.

„Očekáváme, že první čtvrtletí letošního roku bude z důvodu delšího lockdownu zasažen výrazněji, než se očekávalo, avšak pro charakter restrikcí budou zasaženy zejména oblasti ekonomiky vyžadující fyzickou přítomnost zákazníka, zejména služby či obchod. Náš současný odhad růstu HDP je na úrovni 4% v tomto roce, následovaný výraznějším růstem v příštím roce (4,8%), „doplnil Matej Horňák, analytik České spořitelny.

Eva Sadovská, analytička WOOD & Company zdůraznila, že ani automobilkám se v lednu nepodařilo udržet si růst, který evidovali v závěru roku 2020 (v listopadu i prosinci). „Na druhé straně jejich aktuální pokles není až tak dramatický jako během první vlny pandemie na jaře v roce 2020,“ uzavřela Sadovská.

Statistický úřad (SÚ) SR informoval, že průmyslová produkce v lednu 2021 meziročně klesla o 3,9%. Po zohlednění sezónních vlivů se průmyslová produkce v lednu 2021 oproti prosinci 2020 zvýšila o 0,7%.

Mohlo by Vás zajímat

PR článek